Enkele tips voor uw veiligheid

6 controlepunten vóór u vertrekt

- Valt de koppeling goed in de vergrendeling?

- Zit de handrembreekkabel goed vast?

- Werd de stekker goed aangebracht?

- Werkt de verlichting?

- Werd het neuswiel opgetrokken?

- Staat de aanhanger van de handrem?


Snelheid

In Belgié bedraagt de maximum toegelaten snelheid 90 kilometer per uur met een aanhanger/bagagewagen.  

In een aantal Europese landen mag je sneller dan 90 km p/u. Dit is meestal afhankelijk van bepaalde voorwaarden. 

Zo mag je in Frankrijk bijvoorbeeld harder dan 90 km p/u maar dan enkel indien de ongeremde aanhanger inclusief vracht niet meer wegen dan 500 kg.  U controleert dan ook best vóór uw vertrek welke regels gelden in het land van uw bestemming.

 

Wind

Op hoogtes en open vlaktes land kan het stevig waaien, net zoals in de bergen en bij het uitrijden van tunnels kunt u verrast worden door plotse windvlagen. 

Hou daarom goed op de oranje-witte luchtzakken in de gaten die verspreid la,gs de weg staan, wanneer de wind haaks op de auto en de aanhanger/bagagewagen staat 

is het aangeraden om je snelheid te matigen.

 

Laadvracht

Een aanhanger/bagagewagen mag niet te zwaar geladen worden, een goede gewichtsverdeling en het stevig vastmaken van de lading zijn essentieel en zorgen voor een stabielere wegligging. 

Let er ook op dat de kogeldruk niet te hoog of te laag wordt, de maximale kogeldruk vindt u meestal terug op het typeplaatje van uw trekhaak.

 

Koplampen auto

Met een volle kofferbak en het gewicht van de aanhanger/bagagewagen op de trekhaak kan uw auto zakken waardor de verlichting van de auto hoger schijnt. 

Wacht niet tot tegenliggers gaan seinen en stel de koplampen bij uw vertek juist af.

 

Bandenspanning

Vertrek met voldoende bandenspanning op uw aanhanger, rijden met te zachte banden kan een klapband veroorzaken. 

De bandenspanning van de aanhanger/bagagewagen vindt u meestal op een sticker op de dissel. 

Pomp ook de achterbanden van de auto op tot het maximum voorgeschreven door de fabrikant.

Dit omwille van de bagage in de kofferbak en de kogeldruk van de aanhangwagen.

 

Inhalende vrachtwagens

Wanneer u in de spiegel merkt dat een vrachtwagen u wil gaan passeren, rij dan zoveel mogelijk op de rechterkant van de rijstrook. Inhalende vrachtwagens zuigen de aanhanger/bagagewagen als het ware naar zich toe. 

Indien u de inhaalbeweging te laat heeft opgemerkt stuurt u best langzaam en gelijkmatig van de vrachtwagen weg richting pechstrook.

 

Steile hellingen

Een beproefde methode om steile hellingen op te rijden is om de caravan een stukje achteruit te rijden en iets te laten scharen. 

Vervolgens laat u de toerenteller tot ongeveer 3.000 toeren oplopen waarna u snel de koppeling loslaat. 

De eerste meters spinnen de wielen, misschien een minder fijne eigenschap maar u spaart hiermee wel de koppeling van de auto.  Het uitzetten van de airco wordt aangeraden, dat scheelt vermogen.

 

Afdalingen

Bij een afdaling laat u de snelheid van de combinatie auto + aanhanger combinatie bergafwaarts best niet te hoog oplopen omdat de aanhanger/bagagewagen dan kan gaan slingeren. 

Terugschakelen is hierbij de beste manier en zo nodig enkele keren krachtig te remmen, zonder de rem te lang in te houden zodat deze niet oververhit geraakt.

 

Slingeren

Gaat uw aanhanger slingeren, verhoog dan nooit de snelheid! De enige manier om jet slingeren te stoppen is krachtig remmen en de gas los te laten. 

Zet de rit daarna met een lagere snelheid voort. 

U controleert bij de eerstvolgende parkeerstop best de bandenspanning, belading, kogeldruk opnieuw na en pas indien nodig aan.